Bij innovatie denk je aan 5G, de HoloLens, chocola gemaakt van algen of nóg slimmere tooling om je privé en zakelijk beter te ondersteunen. Maar innoveren kan ook op het gebied van communicatie.
De boodschap verpakken als een cadeautje om een product attentiewaarde te geven kennen we vanuit de reclamewereld wel; knuffelbeertjes die in je schone wasgoed landen of haar dat gaat dansen na het gebruik van een bepaalde shampoo. Leuk, maar daarvoor komen consumenten niet meer in actie om een product ook daadwerkelijk aan te schaffen.
Gedragsverandering, zo hebben neurowetenschappers uitgevonden, kan ook op andere manieren worden bewerkstelligt. De hele wereld staat op zijn kop vanwege het coronavirus en er wordt nogal wat van burgers gevraagd momenteel. En: het leeuwendeel houdt zich aan regels die zó ingrijpend zijn in de persoonlijke levens van mensen dat dat eigenlijk verbazingwekkend is. Maar het bewijst tegelijkertijd: gedragsverandering mag dan moeilijk zijn, onmogelijk is het niet.
Schoenen
Het ligt er dus aan hoe je de boodschap brengt. Dat geldt ook op het gebied van ‘geld voor later’. Werkgevers zijn wettelijk verplicht werknemers te informeren en uitleg te geven. Een mail of een nieuwsbrief, een aankondiging van een bijeenkomst over de oudedagsvoorziening zorgt er bij de meeste mensen voor dat de moed hen al in de schoenen zakt voor het lezen en doet hersens kraken over goede excuses om deze meeting te kunnen overslaan. De werkgever heeft dan weliswaar aan de plicht voldaan, over de gewenste resultaten kun je de nodige vragen stellen.
Wondershampoo
Maar wat als je het anders brengt? Je kunt vertellen dat iets twintig procent vet bevat, óf dat iets tachtig procent vetvrij is…Wat komt beter over?
Adviseurs kunnen daadwerkelijke gedragsverandering teweeg brengen. Zij zijn op de hoogte van manieren om de aandacht vast te houden, het belang van ‘geld voor later’ echt te laten doordringen en er ook nog voor te zorgen dat mensen daadwerkelijk actie gaan ondernemen.
Ik zou zeggen: laat een adviseur je werknemers informeren. Dan geef je jezelf en je medewerkers een cadeautje. Geen wondershampoo of pratende beer, maar iets waar je echt iets aan hebt!
De pensioenverbeteraars van EURORISK kunnen het pensioen voor jou en je eventuele medewerkers op een zéér begrijpelijke manier uitleggen en heldere adviezen geven. Goed inzicht leidt namelijk tot bewuste keuzes. En dus tot betere keuzes!
Het artikel “Cadeautje?” is als column verschenen in TOM Magazine
juni 2020 | jaargang 13 | nummer 5
TOM Twents Ondernemers Magazine is een uitgave van Van Deinse Media BV en verschijnt 6 keer per jaar met een oplage van 8.000 exemplaren.
Recente reacties